علت مورمور شدن پا از زانو به پایین
نوشته شده توسط : media

علت مورمور شدن پا از زانو به پایین می‌تواند مربوط به سیستم عصبی یا گردش خون باشد. علائم بی‌حسی در اکثر موارد موقتی است، اما علائم پایدار آن می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی مانند دیابت یا سکته مغزی باشد. برای تشخیص و درمان منشأ بی‌حسی پاها به کلینیک دینا مراجعه کنید. کادر متخصص توانبخشی این مرکز از طریق روش‌های موثر و کم‌خطر به درمان شما کمک می‌کنند.

سوزن سوزن شدن پا پس از ایستادن یا نشستن در یک حالت خاص اتفاق می‌افتد و به علت فشار به رگ‌های خونی و اعصاب، حس اندام‌ها کاهش می‌یابد. اما در صورت ادامه داشتن علائم به صورت مکرر، انجام معاینات پزشکی و بررسی مشکلات زمینه احتمالی توسط پزشک بسیار اهمیت دارد.

 مهم‌ترین علت مور مور شدن پا از زانو به پایین

علت مورمور شدن پا از زانو به پایین می‌تواند ناشی از فشردگی اعصاب پا و کاهش حس اندام‌ها باشد، اما در مواردی که علائم بی‌حسی به طور مداوم و مکرر ادامه داشته باشد، باید برای درمان پزشکی اقدام کنید. در برخی از موارد بی‌حسی زانو و پاها می‌تواند نشانه بیماری‌های خطرناک مانند ام اس یا نوروپاتی محیطی و حتی سکته مغزی باشد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل سوزش پاها از زانو به پایین اشاره می‌کنیم.

 سندروم پای بی‌قرار

شایع‌ترین علت مورمور شدن پا، سندروم پای بی‌قرار یا ویلیس اکبوم یک اختلال عصبی و حسی است که باعث ایجاد حس ناخوشایند در پاها می‌شود و توانایی حرکت و راه رفتن از بین می‌رود. علت بی‌حسی اندام‌ها در این وضعیت مربوط به پا نیست، بلکه در مغز باید به دنبال آن بود. RLS یک بیماری ارثی است که در زنان به خصوص در میانسالی بیشتر از مردان دیده می‌شود و علائم آن چند بار در هفته و در شب بیشتر مشاهده می‌شود.

سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا یا  TIA

حمله ایسکمیک گذرا که به عنوان سکته مغزی کوچک و علامت هشدار دهنده شناخته می‌شود، می‌تواند یکی از مهم‌ترین علل بی‌حسی زانو و پاها باشد. سکته مغزی می‌تواند جریان خون در جایی از مغز که توسط یک لخته خون مسدود کند. عوامل خطرزا سکته مغزی، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی هستند. در نتیجه باعث ضعف بی‌حسی و فلج در یک طرف بدن می‌شود.

TIA آسیب دائمی برای فرد وجود نمی‌آورد، چرا که به سرعت تمام می‌شود اما بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد. چون این نوع سکته می‌تواند هشدار دهنده وقوع سکته‌های مغزی جدی‌تر باشد. از علائم اصلی ایسکمیک گذرا، می‌توان به سرگیجه، بی‌حسی زانو به پایین، سوزش بازوها و سفتی گردن اشاره کرد.

 بیماری شریان محیطی؛ علت مورمور شدن پا از زانو به پایین

بیماری شریان محیطی یا PAD جریان خون را در شریان‌هایی که به پا منتهی می‌شوند به حداقل می‌رساند. کاهش جریان خون زمانی اتفاق می‌افتد که توده‌های چربی یا پلاک‌ها باعث باریک شدن رگ‌ها می‌شوند. علائم بیماری شریان محیطی شامل بی‌حسی ساق پا، سردی و خستگی عضلانی است. خطر ابتلا به شریان محیطی در افراد دارای اضافه وزن و کلسترول بالا بیشتر از سایر افراد است.

بیماری مولتیپل اسکروزیس

ام اس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که در آن بدن به رشته‌های عصبی و پوشش میلین حمله می‌کند. این عارضه موجب اسکارهای غیر قابل برگشت به نام اسکلروز می‌شود که در انتقال سیگنال‌ها بین بدن و مغز و اختلال به وجود می‌آورد.

علائم ام اس شامل ضعف و بی‌حسی در بازوها و پاها است و از دست دادن کامل یا جزئی بینایی، احساس سوزن سوزن شدن به خصوص در گردن، لرزش و از دست دادن هماهنگی اندام‌ها از دیگر نشانه‌های این عارضه است. در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری‌ ام اس وجود ندارد، درمان با کورتیکواستروئیدها و تبادل پلاسما روند بیماری را کند می‌کند.

در صورت مشاهده علائم گزگز و مور مور شدن پاها، برای درمان جدی باید اقدام کنید. کلینیک دینا از جمله بهترین مراکز طب پزشکی در شرق تهران دارای پزشکان توانبخشی است. کادر پزشکی متخصص جهت تشخیص دقیق علت اصلی بی‌حسی پاها و درمان آن از طریق بهترین روش‌های درمانی اقدام می‌کنند.

بیماری شریان محیطی؛ علت مورمور شدن پا از زانو به پایین

فتق دیسک؛ علت بی‌حسی پاها از زانو به پایین

فتق پارگی و لغزش دیسک می‌تواند دیسک‌های مهره‌ای را از حالت فشرده خارج کند و عصب‌های جانبی را تحت فشار قرار دهد. با کهولت سن دیسک‌ها میزان رطوبت خود را از دست می‌دهند و نازک‌تر می‌شوند و در مقابل هرگونه لغزش آسیب‌پذیرتر خواهند شد. عدم ورزش، چاقی و بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث گزگز در پشت ساق پا شود، در چنین شرایطی حتماً باید برای درمان اقدام کنید.

 نوروپاتی محیطی دیابتی

نوروپاتی محیطی دیابتی به فیبرهای عصبی در اندام‌ها در اثر افزایش قند خون غیر طبیعی آسیب وارد می‌کند. هر فرد مبتلا به دیابت در معرض خطر نوروپاتی محیطی قرار دارد و با علائمی مانند درد، بی‌حسی و سوزش در پاها فرد شرایط بدتری تجربه خواهد کرد.

ضعف عضلانی و از دست دادن تعادل و هماهنگی و درد استخوان‌ها و مفاصل علائم نوروپاتی دیابتی هستند و در حال حاضر درمان خاصی برای آن وجود ندارد، اما می‌توانید از طریق فیزیوتراپی و حرکات تقویتی و همچنین از طریق درمان‌های غیر تهاجمی میزان درد را کنترل کنید.

خلاصه مطالب

علت مورمور شدن پا از زانو به پایین بیماری‌های زمینه‌ای از جمله ‌ام اس، دیابت، نوروپاتی محیطی و سندروم تونل تارسال و … است. در چنین شرایطی فرد به طور مکرر علائمی مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن و سوزش را در نواحی مختلف از جمله ساق، مچ و کف پا را تجربه می‌کنند.

خوشبختانه راهکارهای درمانی مختلفی برای بررسی منشأ علائم بی‌حسی پا وجود دارد و شما می‌توانید با مراجعه به مراکز طب پزشکی تخصصی برای درمان به‌موقع اقدام کنید. کلینیک دینا بهترین مرکز طب پزشکی برای درمان نشانه‌های مور مور شدن پاها است. پزشکان متخصص توانبخشی این کلینیک به تشخیص و درمان علائم سوزن سوزن شدن پا از طریق روش‌های نوین پزشکی کمک می‌کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن علائم بهبودی را مشاهده خواهید کرد.

 




:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: